Kursus Kepimpinan

0

Semasa saya di alam persekolahan terutamanya semasa berada di sekolah menengah, saya banyak mengikuti kursus-kursus kepimpinan dan pembangunan diri. Jadi pengawas, pergi kursus. Jadi presiden kelab dan persatuan, pergi kursus. Jadi ahli sukan, pergi kursus. Jadi Naqib usrah, pergi kursus. Jadi AJK blok pun kena pergi kursus. Sampai satu masa, saya rasa muak dengan kursus-kursus ni semua.

Saya terfikir ketika itu, kenapa la semua benda ni nak kena pergi kursus. Kalau bagi 2-3 buku je suruh baca tak cukup ke? Pernah timbul rasa bosan dan penat setiap kali nak kena pergi kursus.

Seorang senior di sekolah saya berkata kepada saya, menghadiri kursus ini semua umpama berada dalam satu mutiara. Kalau kita berada dalam satu mutiara, kita akan rasa lemas kerana hanya benda berwarna putih disekliling kita. Tetapi suatu hari bila kita dah keluar daripada mutiara itu, kita baru nampak betapa tingginya nilai mutiara yang kita miliki itu.

Beberapa hari lepas saya teringat akan perkara ini. Benar kata senior saya itu. Kini baru saya dapat lihat betapa tingginya nilai kursus-kursus yang pernah saya hadiri itu. Malah, selalunya, mana-mana kursus yang paling membosankan itulah yang paling tinggi nilainya sekarang.

Jadi, untuk para pelajar, jangan lepaskan sebarang peluang kursus yang boleh anda sertai. Anda mungkin tidak nampak kelebihan menghadiri kursus-kursus itu sekarang, tetapi suatu hari nanti anda akan rasa bersyukur dan bertuah kerana pernaha belajar sesuatu yang hebat melalui kursus-kursus kepimpinan dan pembangunan diri itu.

Comments